5 Tips om een burn out te voorkomen

Burn out voorkomen

Opgejaagd, gehaast en gestresseerd. Iedereen is het wel eens, maar als dit lang aanhoudt kan dit voor serieuze problemen zorgen. De cijfers liegen er niet om, ruim 17% van de werknemers ervaart burn out klachten. Maar niet alleen onder werkend Nederland speelt dit probleem, bij studenten liggen de cijfers nog hoger. Zo ervaart maar liefst een kwart van de studenten burn out klachten.

Niemand wil natuurlijk in een burn out belanden, maar in de huidige maatschappij kan het soms moeilijk zijn om niet overprikkeld te raken. Hoe kun je toch de rust bewaren en zorgen dat je genoeg oplaadt? Wij geven je tips!

Neem pauzes

Het klinkt als een open deur, maar wie niet overwerkt wil raken moet regelmatig pauzes nemen. Om te zorgen dat je niet overprikkeld raakt, is het ook belangrijk om digitale pauzes te nemen. Kijk niet te continue op je telefoon, tablet of al je andere devices. Neem ook zogenaamde digitale pauzes. Natuurlijk zullen veel mensen dit op hun werk niet kunnen, maar dan dat je in je vrije tijd niet de hele tijd achter je computer of laptop zit. Zorg voor rust en afwisseling.

Zorg voor een goede nachtrust 

Ben je gestrest? Dan kan slapen soms lastig zijn. Een slechte nachtrust zorgt er helaas voor dat je elke dag al uitgeput begint. Zorg dus voor een goede nachtrust. Drink geen cafeïne of alcohol voor het slapen gaan, kijk een uur van te voren geen tv meer en kijk ook niet op je telefoon, computer of ipad. Een boek lezen voor het slapen gaan is veel verstandiger voor wie rustig en snel in slaap wil vallen. Zorg dat je elke nacht in ieder geval zo’n 7 tot 8 uur slaapt om elke dag uitgerust aan de nieuwe dag te beginnen.

Beweeg regelmatig 

Bewegen is ontzettend belangrijk voor iedereen die zowel fysiek als mentaal lekker in zijn vel wil zitten. Door elke dag minimaal een half uur te bewegen of sporten maak je endorfines aan die stress verminderen, hierdoor verkleint je kans op het krijgen van een burn out.

Burn outEet gezond

Regelmatig bewegen en gezond eten gaan hand in hand met elkaar samen, wanneer je goed in je vel wil zitten. Eet dus niet te veel kant en klare maaltijden, eet voldoende groente en fruit en vooral niet teveel suikers.

Neem een hobby! 

De laatste tips om een burn out te voorkomen is door te kiezen voor een ontspannende hobby. Veel jongeren zitten in hun vrije tijd alleen nog maar series te kijken en op social media. Dit lijkt misschien ontspannen, maar dat is het niet. Van sporten of een hobby als bijvoorbeeld schilderen of muziek maken laad je daarentegen wel op. Kies daarom een hobby die bij je past en je zult zien hoeveel energie je hiervan krijgt!

Gastblog

Burn outgezondheidoverspannentips

Comments are disabled.

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten