Wat is het diabetes dieet?

diabetes dieet

Een diabetes dieet is een dieetvorm die je kunt volgen om het risico op diabetes type 2 te verlagen. Meestal doet men dit pas indien er al een verhoogd risico op diabetes type 2 is. In het geval van prediabetes of obesitas bijvoorbeeld.

Met een diabetes dieet is het ook mogelijk om diabetes type 2 in remissie te brengen. Het is dan ook een dieet wat vooral gevolgd wordt door mensen die al diabetes type 2 hebben.

Wat is diabetes type 2

Het diabetes dieet zou eigenlijk het diabetes type 2 dieet genoemd moeten worden omdat het specifiek bedoelt is om deze vorm van diabetes te voorkomen of om te keren. Een andere vorm van diabetes is diabetes type 1. Ook al heeft deze vorm van diabetes ook met insuline te maken is het toch een totaal andere vorm van diabetes.

Bij diabetes type 1 heeft het immuunsysteem de alvleesklier aangevallen en is een auto-immuunziekte. De alvleesklier is het orgaan wat insuline aan maakt. De cellen van de alvleesklier zijn hierdoor onherstelbaar beschadigd en zijn nooit meer instaat om insuline aan te maken. Hierdoor is men veroordeelt tot levenslang insuline spuiten.

Bij diabetes type 2 is dit anders. De alvleesklier is dan onvoldoende meer instaat om insuline aan te maken omdat deze uitgeput is. Uitgeput door jarenlang grote hoeveelheden insuline te hebben moeten aanmaken. Dit is het gevolg van een verkeerde leefstijl. Een leefstijl van onvoldoende beweging en teveel koolhydraatrijke voeding. Door overgewicht raakt men bovendien steeds minder gevoelig voor insuline waardoor er steeds meer van dit hormoon nodig is om de glucose uit het bloed te kunnen opnemen. Het probleem van diabetes type 2 is dat er allerlei complicaties kunnen optreden. Complicaties die het gevolg zijn van een te hoge bloedglucose. Zo kan men problemen krijgen met het hart en de bloedvaten, de nieren en de ogen.

Een andere vorm van diabetes is diabetes type 3. Diabetes type 3 is hetzelfde als Alzheimer (dementie). Alzheimer wordt tegenwoordig ook wel diabetes type 3 genoemd omdat er veel overeenkomsten zijn in de oorzaken van diabetes type 2 en type 3. Alhoewel er nog veel onbekend is over Alzheimer is wel duidelijk dat de oorzaak gezocht moet worden in veel koolhydraatrijke voeding en onvoldoende beweging.

Diabetes type 2 omkeren

Omdat diabetes type 2 een chronische en progressieve ziekte is denken mensen soms nog dat ze levenslang aan deze ziekte vast zullen zitten. Gelukkig is het echter mogelijk om deze ziekte tot stil stand te brengen en zelfs om te keren. Hierbij blijft het wel zo dat men levenslang gevoelig voor deze ziekte blijft. Indien men er succesvol in slaagt deze ziekte om te keren zal deze onherroepelijk en snel terugkeren indien men (oude) ongezonde leefgewoonten oppakt.

Diabetes type 2 omkeren doe je door aanpassingen in het eetpatroon te maken. Het doel is ten alle tijden om de bloedsuikers niet te ver te laten oplopen en deze zoveel mogelijk stabiel te houden. Hierdoor heeft het lichaam minder insuline nodig en kan de alvleesklier zich herstellen.

Belangrijk aspect hierin is de insulinegevoeligheid. Deze is bij mensen met diabetes type 2 slecht. Deze kan hersteld worden door af te vallen. Het is het orgaanvet wat om de lever is gaan zitten wat zorgt voor een hoge insulineweerstand. Door af te vallen zal ook het overtollige vet rondom de organen verdwijnen. Hiermee wordt de lever weer gevoeliger voor insuline zodat het lichaam hier minder van hoeft aan te maken. Zorgen voor een gezond gewicht is dan ook een belangrijke eerste stap.

Een andere leefstijl aanpassing is, voor veel mensen, meer gaan bewegen. Om de insulinegevoeligheid te verbeteren beweegt men idealiter minimaal een half uur per dag. Het liefst voor de maaltijd. Door voor de maaltijd te bewegen wordt het glucose uit de cellen verbrand en wordt de glucose die na de maaltijd in de bloedbaan komt beter opgenomen door de cellen. Andere leefstijlaanpassingen zijn stoppen met roken en drinken en zorgen voor voldoende nachtrust.

Voedingsmiddelen van het diabetes dieet

Een aantal voedingsmiddelen zijn erg belangrijk als je een diabetes dieet volgt. Het belangrijkst is de hoeveelheid koolhydraten die je eet en het type koolhydraten wat je eet. De combinatie van deze twee bepalen hoeveel en hoe snel je bloedglucose stijgt. Veel voedingsmiddelen bevatten koolhydraten maar deze hebben niet allemaal hetzelfde effect op de bloedglucose. We maken onderscheid tussen langzame en snelle koolhydraten. Het zijn de langzame, complexe, koolhydraten die we nodig hebben. Deze zitten in volkoren granen, zilvervliesrijst, zoete aardappel, groenten en noten. Deze voedingsmiddelen zijn moeilijk af te breken waardoor er een geleidelijke afgifte van glucose aan het bloed kan plaats vinden.

Koolhydraatbronnen zoals witte rijst, pasta, wit brood, gebak, snoep, frisdrank bevatten juist koolhydraten die razendsnel tot glucose worden afgebroken en zodoende voor een ongewenste piek in de bloedglucose zorgen. Dergelijke voedingsmiddelen moeten ten alle tijden vermeden worden.

De grote van een portie heeft natuurlijk ook het nodige effect op de hoeveelheid glucose die in het bloed komt. Een groot bord zilvervliesrijst kan daarom maar beter niet gegeten worden, ondanks het feit dat dit minder snel tot glucose wordt afgebroken. Beter kan gekozen worden voor een klein portie zilvervliesrijst wat wordt aangevuld met royale hoeveelheden groenten. Groenten breken langzaam af tot glucose en door de aanwezigheid van vezels wordt het glucose langzaam aan het bloed afgegeven.

Andere voedingsmiddelen die belangrijk zijn, zijn voedingsmiddelen die ontstekingsremmende eigenschappen hebben. Dit vanwege de complicaties die kunnen optreden als gevolg van de hoge bloedglucosewaarden. De hoge bloedglucosespiegels lokken namelijk ontstekingsreacties uit. Hiervoor kan vette vis worden gegeten. Dit helpt bij een gezonde bloeddruk en gezond cholesterol. Het zijn de omega 3 vetzuren in vette is die ontstekingsremmend zijn. Een andere goede bron van omega 3 zijn noten, met name walnoten zijn nuttig voor mensen met diabetes.

Ook kan gekeken worden naar kruiden die helpen om ontstekingen te onderdrukken. Kurkuma is een goed voorbeeld van een kruid wat goede ontstekingsremmende eigenschappen heeft. Een ander nuttig kruid is kaneel. Kaneel helpt bij het stabiliseren van de bloedsuikers.

DieetEtenGastblogRecepten

Diabetesdieetgezondheidtips

Comments are disabled.

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten