Op een gezonde manier oud worden

Ouder worden gaat vaak gepaard met allerlei veranderingen die je als positief of als negatief kunt beschouwen. De uitdaging is daarom om de goede delen van het ouder worden te maximaliseren en tegelijkertijd proactief stappen te ondernemen om je gezondheid te behouden en de negatieve aspecten te minimaliseren. Maar hoe kun je ouder worden met een zo gezond mogelijke lichaam en geest? In dit blog geven we je door de wetenschap gesteunde tips om op een gezonde manier oud te worden.

Wandelen

Ga elke dag 30 minuten wandelen. Als je denkt dat dit te lang is, kun je het natuurlijk ook opdelen in een aantal kortere wandelingen. Wandelen is goed voor je hart, bloedvaten, bloeddruk, cholesterol, botten, spieren, gewicht en geheugen. En het is ook goed voor je humeur, zeker als je met een wandelmaatje samenloopt.  

Goede schoenen

Het is heel belangrijk dat je de juiste schoenen draagt. Als je altijd op hoge hakken loopt is de belasting van het kraakbeen ongelijkmatig. Dit leidt uiteindelijk tot gewrichtsslijtage. Daarom is het belangrijk dat je goede schoenen draagt die ervoor zorgen dat jij een goede lichaamshouding hebt. Ga jij regelmatig hardlopen? Dan kun je van tevoren de stand van jouw knieën en voeten laten controleren door een fysio. Afhankelijk van jouw houding kunnen er zooltjes (of schoenen) geadviseerd worden die de onevenwichtige belasting van jouw gewrichten verminderen. 

Wees lief voor jouw gehoor

Als we het over ouder worden hebben, denken we vaak aan slechte gewrichten, reuma en artrose. Echter heeft ouder worden op veel meer lichamelijke onderdelen een invloed. Zoals bijvoorbeeld op jouw gehoor. Hoe ouder je wordt, hoe slechter het gehoor. Wees daarom een beetje lief voor jouw oren, zodat je zo lang mogelijk het dragen van een hoortoestel met hoortoestelbatterijen kunt uitstellen. Luister bijvoorbeeld niet naar te harde muziek wanneer of gebruik dan in ieder geval gehoorbescherming. Maak jouw oren ook niet schoon met een wattenstaafje, maar laat ze uitspuiten door jouw huisarts. Met een oorstaafje is de kans namelijk groot aanwezig dat je gehoorschade aanbrengt.  

Blijf op gewicht

Bovendien is het heel belangrijk dat je altijd op een gezond gewicht blijft. Overgewicht heeft namelijk een groter risico op gewrichtsslijtage en andere lichamelijke gezondheidsproblemen zoals diabetes, een verhoogd cholesterol, een verhoogde bloeddruk en hart- en vaatziekten. Bovendien kun je met overgewicht last krijgen van kortademigheid en astma. Ook kun je last krijgen van het slaapapneusyndroom, waardoor je tijdens het slapen korte momenten niet ademt. Probeer dus altijd op een gezond gewicht te blijven.   

Gastblog

bejaardengezondheidoudOuderen

Comments are disabled.

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten